Monday, August 24, 2009

Ramadhan... 3rd day


Salam,
Hari ini adalah hari ketiga dalam bulan suci Ramadhan. Alhamdulillah aku maseh diberi kesempatan dan nikmat kesehatan dariNya untuk menjalani ibadah puasa. Antara bulan dan masa yg aku paling suka adalah bulan Ramadhan. Mungkin kerna setiap muslim pada bulan ini menjaga diri masing2 dari melakukan dosa dan banyak bersabar. Suasana jadi tenang dan jiwa tambah tenteram.

Tapi ada juga golongan manusia yg terang2an muslim, bercakap Melayu, kulit sawo matang... tidak berpuasa di khalayak ramai. Apa yg dia nak buktikan agaknya.. keegoannya, keberanian dan kemachoan sesama manusia... atau angkuh mencabar perintah Allah. Semalam aku baru terjumpa spesis ni sorang, beratur nak beli tiket... berkepul2 asap rokok dari jari dia... cakap bahasa Melayu, muka memanglah Melayu.. aku tenung je, kalau dia berlagak dengan aku, memang aku belasah dia on the spot....

Waktu aku dlm perjalan pulang aku terfikir, patutla H1N1 datang.. untuk memberi peluang org yg berfikir untuk berfikir... untuk org yg angkuh dan tidak berfikir, datanglah bala sehebat mana pun.... ada saja alasan logik untuk mentakrifkannya.

Aku maseh teringat dulu waktu bekerja di negara jiran, kalau ada kesempatan dan tak malas, masjid Rahman di celah-celah rumah dan kedai di karet Pedurenan lah tempat solat terawih. Antara jemaah2 sekalian yg memakai baju koko, ada sesat seorang jemaah pakai baju Melayu...

1 comment:

GraFiQuE said...

salam ramadhan bang!

yang sesat pakai baju melayu tuh mesti org dari muar yek?

kelesss ending penceritaan...