Tuesday, September 23, 2008

Pengalaman di site ...




..."Abang orang Malaysia ke? (dgn gaya bahasa Melayu kita)" , aku masih terpinga2 sambil jawap "Iya pak, saya orang Malaysia (gaya bahasa Indonesia)"..  lantas pemuda itu meneruskan pertanyaan "Abang, Malaysia kat mana?....Saya dulu lama kerja sana... Saya kerja di Johor, Batu Pahat, Muar, Melaka...."..  Haaa Muar, terdetik hati aku....kampung aku tu....

Buat pengetahuan pembaca, kami sedang berada di site atas bukit, di pulau Jawa, berdekatan Bogor, tempat yang agak terpencil... dipenuhi dgn perkebunan singkong (ubi kayu), cengkih, pisang dan ada satu dua batang pokok alpukat (avocado)....Aku terus tanya mamat tu... orangnya sekitar usia 25an la..  tengok badan and muke dia mcm Ami... adik ipar aku...

..." di Muar, kerjanya di mana mas?" ... " saya kerja buat pam minyak Shell kat Tanjung Agas, lama jugala di situ".... hati aku makin melonjak.. macam jumpa sedara rasanya pulak... "SPBU di hadapan Sekolah Sains tu?" aku mintak konfirmasi...  (note: SPBU = Sarana Pompa Bensen Umum, kira pam minyak la .,...).. .. dia jawap "ha ah bang, depan sekolah sains tu... saya kerja dgn Haji  (aku pun tak ingat nama dia dah)..... murtabak dgn mee bandung situ sedap bang..."... kacau mamat ni... dahlah kat tengah2 atas bukit tu.. apa makanan takde... yg ada Indomie pedas kat warung kecik Pak Ukat (penjaga site)... dia boleh pulak citer murtabak Singapura Tanjung Agas.. ..dgn Mee bandung.. ni sure mee bandung Baridah Tanjung Agas... (note: dulu penulis masa sekolah situ, selalu juga kirim kat member yg "fly" malam2 beli murtabak Singapura.....)

... kami ngobrol la lepas tu... tapi tak boleh la lama sangat... karang tak naik pulak first segmant antenna aku (berat 1 ton metrik lebih,   total berat 5 ton metrik)... 

... Inilah kuasa Allah....... siapa jangka...  aku kat atas bukit tempat yg remote mcm ni.. di negara orang.... boleh jumpa org sini yg kerja di hadapan sekolah lama aku... dalam hati aku berkata jugak... nasib baikla dulu aku tak sombong atau buli mamat ni atau kawan2 dia... kalau tak, sure dia ikat aku atas tower 80m tu... heheh...

.. pengajaran jugak buat aku... janganla kita sombong dengan sesiapa, tak kisah org tu buruh ke, pendatang ke, apa2 ke.... kerana kemungkinan ada...  suatu masa kelak.. kalau tak kita, maybe anakcucu kita akan bertemu lagi mereka... atau kawan2 mereka.. di tempat yg asing bagi kita....

Sore tu antenna 1st segmen naik... 
 
Location; Longitude 106.8817831123802, Lattitude  -6.535954526095844






1 comment:

Eryshah said...

true enough....coz kita xtau kat mana kita akan berada next...dgn sombong & besar diri tak ke mana jugak kita...i think the most important is to be berbudi & berbahasa....